mandag 10. mai 2010

Barneeksem (Atopisk eksem).

Glagutten min! :)

Ikke overaskende så har David eksem. Jeg hadde det da jeg var liten og fikk det tilbake da jeg var rundt 17år gammel. Eksemen påvirket store deler av livet mitt helt til for 2 år siden da jeg ble gravid og all eksemet forsvant helt. Har begynt å få litt eksemsår på kroppen nå, er veldig forberedt på at det kan komme tilbake for fullt igjen.
Morten hadde også eksem som liten, og moren hans har plagdes hele livet med det.

Jeg er glad jeg sitter med følelsen av hvordan det er å ha det så friskt i minne. Den dårlige samvittigheten overfor sårene og kløen hans gjør at jeg alltid prøver mitt beste for å lindre plagene.
Det virker heldigvis veldig godt, skeier det ut litt blir det veldig fort sårt og plagsomt for han.

David har hovedsaklig hatt sitt i nakken, men også en del på lårene, anklene og ellers lett spredd over kroppen hans.

Jobber enda med å finne den perfekte fuktighetskremen til han, neste krem ut er en fra bleieboden.no.
I år skal vi søke om hjelpestønad, ved å ta vare på alle kvitteringer på kremer og slikt som blir brukt til huden.

Det vi bruker nå er;
A-krem - tykk effektiv fuktighetskrem i krukke, hjelper godt mot tørre flekker, men kunne gjerne ha vært mer effektiv.. (har hørt at den kanskje ikke er så bra og bruke på det verste utslettet, derfor skal jeg finne en ny en og teste ut).
Balneum Hermal - bade/dusjolje. Beste oljen i badevannet til nå. Han blir fort veldig rød i huden når han er i vannet, mindre når vi har en god dose i badevannet, eller smører den på og skyller kvikt av.
Avéne - lett og smøre og fordele, og tørker inn best av fuktighetskremene. Har ikke sett noe virkning på selveste eksemet og den blir litt i overkant dyr til å bruke to ganger daglig.
Aderma Exomega - fuktighetskremen med LITE vann. Er så mange kremer i denne serien, lotion kremen gjør vondt verre og jeg er faktisk allergisk mot den.. får stygge utslett på henda av den.. Men kremen er veldig fin, litt klissete men virker som utslettene roer seg litt!
Decubal - helt forferdelig krem.. alt for mye vann og selv om kremen er så tykk at den kan være vanskelig å få ut av tuben så virker det som om den har motsatt virkning..
Hydrokortison - reseptfritt, brukes på de verste eksemene. Skal helst ikke bruke salven for den kan gjøre at det klør mer.. Bruker kremen kun på eksem men ikke hvis den er sår.
Inotyol - Eneste rumpekrem som funker på sprekker og sår i bleierumpa. Brukes ofte på sprekker i mellomg bollevalkene med stor suksess :)

Er en del andre ting som har blitt brukt, kremer for å hindre infeksjon i sår og sprekker, kuldekremer og slikt.

David reagerer heldigvis ikke mot ull, men når de har utsett på kroppen gjør ulla at det klør mer, derfor har jeg et utvalg av gode ullplagg til gode dager og til de ikke så gode dager så går det for det meste i økologiske løse plagg.
Unngår citrus så langt det er mulig, han er ikke nødvendigvis allergisk mot det, men citrus påvirker utslettene i stor grad.

David er kjempeflink når jeg og pappaen smører heldigvis. Har fra dag en hatt en smørerutine på han og det blir nesten som en ekstra kos. Prøver og smøre to ganger daglig og ellers etter behov. Han bader annenhver dag eller ved behov. Da han var mindre badet vi hver dag, men huden blir for tørr.

Jeg vet hvor vondt det er, hvor plagsom kløen er og jeg håper alle mødre virkelig setter seg inn i hva som kan gjøres for å gjøre det bedre :) Unngå kortisoner så langt det er mulig..

Nå tar jeg GJERNE i mot tips og erfaringer.. Får så vondt i meg av plagene hans. Håper sommeren gjør huden litt bedre, hvis ikke må han gå i løse tynne bukser hele sommeren så han ikke klør seg til blods.

4 kommentarer:

  1. Prinsen min har også atopisk eksem, så ull er utelukket her i gården :( Litt kjipt om vinteren, men fleece og gode vinter klær så går det bra.

    Eneste rumpesalven som har funket godt her burts bees fra bleieboden.

    Vi har fått Locoid (kortison på blå resept) for mildison funker ikke, det tar ikke eksemet skikkelig :(

    Ellers bruker jeg ACO Miniderm. Sjekk gjerne ut denne siden: http://www.hudenmin.no

    Og over kortisonen bruker jeg som regel apobase RØD. (den anbefaler hudlegene også til atopikere.) Den er veldig fet og får kortisonen til å virke godt.

    Bare spør om du lurer på noe.

    SvarSlett
  2. Slenger meg på anbefaling om Apobase Rød. Den bruker jeg også på olivia. Hun har også atopisk eksem, men nok ikke så hardt angrepet som David.

    Reseptfri kortison tok ikke de verste flekkene her, så da brukte vi Elocon. Nå smører jeg hele kroppen hennes to ganger til dagen med apobase og hun har ikke hatt eksem på 1-2 måneder.
    Hurra !!

    Håper du finner det som passer best for din gutt, ikke godt å se de små klø og ha det vondt.

    SvarSlett
  3. SV: Jeg bruker mildison på kinn og hender hvis de er VELDIG ille, men ellers bruker jeg Aco Miniderm på det for å holde det mykt :)

    SvarSlett
  4. Hei .. du kan lese om vår eksemhverdag på bloggen vår. Har og har hatt eksem nært på i 9 år nå og vår hverdag preges av mye fete kremer - streke kortisoner - kløestillende medisin - behandlingsbad - omslag etc.

    Våre fuktighetsfavoritter: Apobase / Canoderm / Locobase Repair / Ceridal

    Det er en jungel av produkter dere ute så det er bare å teste ut å finne den som passer for dere. Masse lykke til.

    Stå på !!!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...