tirsdag 26. april 2011

Søskenkjærlighet og to tette.

Før jeg ble gravid med Sofie tenkte jeg at David skulle få kose seg med oss bare han i noen år. At han var for liten til å bli storebror og at det kom til å bli vanskelig for han å skulle venne seg til den nye situasjonen.
Selv om jeg ønsket en til.
Det var litt vanskelig å være hundre prosent glad når testen lyste positivt mot meg, skyldfølelsen ovenfor David var stor, jeg syntes synd i han. 

Underveis i graviditeten ga jeg David all min tid og kjærlighet.. mens jeg leste mye om søskensjalusi og kjærlighet og kom over noe som het pseudotvillinger. Endelig klarte jeg å berolige meg selv og nyte svangerskapet, og forberede meg mentalt på det som ventet og hva som var viktig å ta hensyn til, slik at søskenforholdet ville bli best mulig.

Våken etter en liten lur.

 15 måneder gammel ble David storebror til ei lita søster. Han kunne allerede si "eibi" og ville gjerne delta fra begynnelsen.
Når jeg ser tilbake synes jeg alderforskjellen var helt perfekt. For liten til å bli sjalu, lett og avlede og etter en stund var det som om lillesøster alltid hadde vært der. Det ble etter få måneder helt naturlig å ha en søster og helt naturlig for han og bruke henne på positive måter for å få oppmerksomheten han trengte. 

Nå som Sofie begynner å bli større, mer mobil og mer aktiv i språket og lekene hans føler jeg at jeg har gitt barna mine en stor gave, hverandre.
De har stor glede av hverandre hver eneste dag, og vi som foreldre blir nesten skjøvet bort til tider.

Selvsagt har tendenser til sjalusi. Men jeg mener det er en sunn følelse som alle er nødt til å kjenne på før eller senere.
Jeg skjønner David godt da, hvorfor skal Sofie ha luen hans på?
Og hvorfor skal ikke Sofie få det David spiser?

2 kommentarer:

  1. Eg har alltid ønsket meg tette barn :) Så eg syns du er heldig !:) Så kjekt når vennskapet utarter seg, og de bare leiker mer og mer ilag :)
    Herlige bilde :D
    Klem

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen i det du skriver ang den følelsen når testen lyste positivt på andre"mann". Følte det slik jeg og.. Her ble det mye mer sjalusi, Isak hadde det rett og slett fælt den første tida med Ella, og jeg tror det kunne gått mye bedre om aldersforskjellen var under 2 år, nærmere 1 år. Isak hadde jo hatt all oppmerksomhet alene i over 2 år da lillesøster kom, og da ble det en veldig stor overgang ja. Men glad lillesøster har kommet nå, og at det ikke er større aldersforskjell. Ser for meg at de vil ha mye glede av å være søsken <3
    Nydelig bilde av lykketrollene dine, de stråler jo lykke, glede og kjærlighet! DU har mye å være stolt av! ;-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...